Hvad er et godt domænenavn?

Skrevet af  Henrik Holm Nielsen

Jeg bliver tit spurgt af kunder, venner og familie, hvilke domænenavn de skal vælge til deres hjemmeside. Og som regel er det lidt svært at svare på spørgsmålet, da der er mange faktorer som spiller ind. Fx. kan det være vigtigt af SEO-mæssige årsager, at sikre at produktnavne eller typer er beskrevet i domænenavnet. Men ligeså relevant kan det være i andre situationer, at sikre at firmanavnet er en del af domænenavnet.

Uanset - jeg har herunder samlet en række betragtninger, som du kan/skal tage med i dine overvejelser. Og så er det måske en god idé, at lave en vurdering af "for" og "Imod" på alle punkterne, og så se hvilken vej vægtskålen falder, når du gør resultatet op for de navne du sikkert allerede har fundet i en tidligere brainstorm?

  • Firmanavn & domænenavn kan være ens.
    Det kan være en rigtig god ide, at lade domænenavnet afspejle firmanavnet, da det gør det meget let for dine kunder at finde dig, da firmanavnet som regel er det første man forsøger sig med i søgemaskinerne, når man skal finde hjemmesiden for en given virksomhed. Men - overvej lige følgende: Skal din hjemmeside være let at finde, for dem som ALLEREDE kender dig og din virksomhed? Ellers skal navnet på hjemmesiden, hjælpe dig med at skaffe nye kunder som søger på Google, efter de ting du sælger, i butikken?
     
  • Korte og simple domænenavne er lettest at huske og skrive.
    Det giver egentlig sig selv - jo kortere og simplere dit domænenavn er, jo lettere er det for folk at huske når de hører det. Og det kan være guld værd, hvis folk ellers har lidt svært ved at finde dig i søgemaskinerne, at de kan huske din webadresse! Så tænk derfor altid på dette i din navngivning.
     
  • Beskrivende eller unikt domænenavn?
    Hvis du sælger en specifik vare, så kan et beskrivende domænenavn (fx. neglelak.com) måske være en god ide. Ihvertfald vil det få UMÅDELIG STOR betydning for, hvor let din hjemmeside bliver at finde i søgemaskinerne. Men måske sælger du mange eller meget forskellige varer. Og så er et unikt domænenavn (fx. Google, Yahoo, Rotten Tomatoes) måske vejen frem. Husk blot, at du overvejende skal sigte efter at benytte korte og simple navne - da disse er lettest at huske. Husk især, at det skal være let at stave til, så du ikke skal stave navnet for folk hver gang du nævner navnet, som jeg fx. gør med "2nd Level" :)
     
  • Brug evt. søgeord i domænenavnet.
    Jeg nævnte det kort herover - hvis du skal sælge neglelak, så vil du kunne drage kæmpe fordel af at have ordet "neglelak" som en del af domænenavnet. Men tænk dig godt om - og tænk fremad! Hvis du kan forestille dig at du senere udvider forretningen med andre produkter end neglelak, så er det måske lige pludselig ikke det smarteste navn til sin primære hjemmeside. Så var det måske smartere at have ét domænenavn til dit firmas "hovedside" og så have flere separate domænenavne til respektive "undersider" osm KUN omhandler det ene emne du beskriver i domænenavnet?
     
  • Undgå bindestreger og special karakterer.
    Bindestreger samt æ, ø & å (og ae, oe, og aa) falder altså ikke folk naturligt at benytte ifm. domæner. Jeg véd godt at du i dag - rent teknisk - godt kan benytte æ, ø & å i navnene - men de kan altså være pokkers besværlige at håndtere. Isæt hvis du også skal benytte email på disse domænenavne!
     
  • Bedste endelse (TLD - Top Level Domain) for domæner?
    Hvilket domæne er bedst - .dk, .com, .net, .eu eller et helt andet? Svaret er, at det kommer helt an på hvorhenne du har dit marked! Hvis du fx. skal finde alle dine kunder i Danmark, så vil et .dk domæne næsten altid være at foretrække, da dine kunder først og fremmest tænker på .dk. Men især fordi, at Google vægter indhold på .dk domæner højere end alt andet, når der søges via google.dk - og det gør de fleste kunder i Danmark!
    Hvis dine kunder findes i flere lande eller i hele verden, så vil endelserne .com, .net, .eu, .org og .dk være prioritetsrækkefølgen. Et komplet liste over endelser (TLD), kan findes på Wikipedia.
     
  • Typosquatting el. stavefejl.
    Hvis du forventer at dit domæne får mange brugere (1000+ daglige brugere), så kan det være at du skal overveje om du skal købe domæner som ligger tæt op ad det reelle domænenavn, for at sikre at andre ikke køber dem og samler de brugere op som altid vil komme til at stave navnet forkert. Men også for at tilbyde det som en service til de samme brugere som staver forkert, at du automatisk sender dem videre til det rigtige domæne. Så slipper de for at skulle skrive navnet igen, eller i værste fald opgive at finde din side hvis de tror at de staver korrekt.
     
  • Køb flere top level domæner hvis muligt.
    Hvis din forretning er baseret i Danmark, men spreder sig over landegrænserne, så skal du bestemt overveje at købe domænenavnet på flere top level domæner. Det kunne fx. være 2ndlevel.dk, 2ndlevel.com samt 2ndlevel.org og 2ndlevel.net. Det vil hjælpe dig til flere ting, bla.:
    1. Risikoen for at andre køber og misbruger domænerne i dit navn, minimeres.
    2. Hvis du efter at have købt domænerne, sørger for at redirecte dem til dit primære domæne, så hjælper du dem som ikke kan huske om din hjemmeside findes på det ene eller andet top level domæne.

Listen kan sagtens udvides med flere mere eller mindre betydende ting at tage med i overvejelserne. Men det er min opfattelse, at ovenstående dækker de flestes behov. Har du dog vigtige pointer i tankerne som ikke er nævnt herover, så send dem meget gerne til mig - så skal jeg opdatere listen med det samme :)

Til toppen